Skapa lojalitet hos kunderna
Företag som säljer produkter eller tjänster behöver kunder. Men hur får man kunder? Och – hur får man dem att bli stammisar? Som företag vill man ju inte bara att de som tar del av produkterna eller tjänsterna gör detta en gång för att sedan testa på någonting annat. Man vill att de återkommer, tipsar sina vänner och inte lockas över till konkurrenter. Men för att få kunder som väljer att besöka en särskild butik inom exempelvis detaljhandeln att återkomma när det är dags för nästa inköp så krävs det någonting extra. Något som får den berörda butik att sticka ut, att vara attraktiv och inte minst – att få kunden att känna sig speciell och inkluderad i gemenskapen.
Lojalitetsprogram
De strategier som företag använder sig av för att locka till sig och behålla kunder kallas lojalitetsprogam. En oinsatt kanske tror att den enklaste lösningen på kampen om kunderna ligger i priset, och att den billigaste återförsäljaren av en viss typ av produkter är den som vinner. Men faktum är att det inte stämmer. Låga priser och rabatter kan förvisso locka till enskilda köp, men det skapar ingen lojalitet hos kunden gentemot företaget. Många butiker har olika kund- eller bonuskort, och om dessa genererar bonuspoäng och rabatter till trogna kunder är situationen dock en annan. Då belönas den besökande för sitt val av en utvald butik, vilket skapar positiva känslor hos kunden.
Ett vinnande koncept
Alla människor vill känna sig utvalda. Det är en känsla som medlemserbjudanden, förhandsvisningar, begränsade inbjudningar till nysläpp och andra delar av ett lojalitetsprogram åstadkommer. Det i sin tur leder till ökad lönsamhet för företaget genom en stabil försäljning. Om man behöver hjälp med att starta en kundklubb så finns det företag som erbjuder färdiga koncept i form av just lojalitetsprogram. För den som behöver öka lönsamheten är det värt att prova.