Lojala kunder vill alla ha
Att knyta sina kunder hårdare och närmare till sig är aldrig fel. Lojala kunder är bra kunder, och genom att aktivt använda lojalitetsprogram för att få trogna kunder att öka sina beställningar så slår man en hel flugsvärm med sten. De flesta tänker förstås kundkort på livsmedelsbutiken när det gäller lojalitetsprogram, men numera är leverantörer mycket mer avancerade än så. Kundklubbar finns inte längre bara för privatpersoner utan även inom Business-to-Business (B2B) växer detta fenomen kraftigt och ger leverantörer inom även detta segment närmare knutna och mer lönsamma kunder.
Fördelar med ett lojalitetsprogram
Vad är det då i ett lojalitetsprogram som är så bra? Jo, det finns många anledningar till det. Traditionellt har företag gett rabatter på alla tjänster och produkter, oavsett hur lönsamma de är, till sina viktigare kunder. Rabatter som ju direkt slår på lönsamheten. Med ett mer professionellt utformat lojalitetsprogram kan man t.ex. istället erbjuda serviceuppgraderingar: En stor kund kan få förtur till tjänster, kortare leveranstider, direkt nummer till egen servicetekniker med flera funktioner som egentligen inte kostar leverantören så mycket men som ger kunden ett högre värde. Önskan att kvalificera sig som ”Guldkund” eller liknande kommer i sig att driva kunden att beställa mera.
Att utforma sitt kundlojalitetsprogram
Genom att inköp inom lojalitetsprogrammet kan ge poäng vilka kan användas för att rabattera andra köp så kan ett företag styra vilka tjänster eller produkter de väljer att rabattera. Företagets nyutvecklade, högteknologiska och välsäljande lågmarginalsprodukt kanske inte ska gå att delbetala med poäng inom programmet. Medan en äldre kassako till produkt som genererar en stor och lönsam eftermarknad kanske helt ska kunna betalas med poäng. Det är förstås inte helt enkelt att optimera ett lojalitetsprogram, men hjälp finns att få. Företag som The Inspiration Company hjälper företag att utforma och driva ett effektivt lojalitetprogram till rimlig kostnad.