Hur nöjda är dina kunder?
Hur nöjda är dina kunder?
Har du aldrig använt dig av nki undersökningar tidigare? Då kan det vara på tiden att göra det. När man driver ett eget företag, är det enormt viktigt att hålla koll på sina kunder och vad de egentligen tycker om företaget.
Vad är NKI?
NKI står för Nöjd Kund-index. Det är helt enkelt ett nyckeltal för hur nöjda kunderna är. Man räknar ut nki med hjälp av en enkät som delas ut vid Nki undersökningar. Varje enkät innehåller ett antal frågor som kunden ska besvara. Antalet frågor varierar mellan enkäterna, men i slutändan är det de tre till fem indikatorerna som spelar störst roll. Indikatorerna kopplas samman till olika grupper av frågor. Grupperna kallas då för latenta variabler.
Ofta får kunden en fråga där de ska sätta ett betyg. Resultaten av frågorna läggs sedan samman och omvandlas till ett indexvärde för att ge nki.
Chans till förbättring
Nki undersökningar kan ge dig och ditt företag en chans till förbättring. Om många av kunderna inte är nöjda med något, kan man alltid se det med hjälp av nki undersökningar. Det kan vara till exempel servicen eller en specifik produkt eller tjänst. Med hjälp av dessa undersökningar kan du snabbt hitta och lösa eventuella problem.
Kunden blir delaktig
Med nki undersökningar kan kunden känna sig mer delaktig. Kunden kan känna att hen gör skillnad genom att svara på en enkät. Att få känna sig delaktig är något som många kunder sätter stort pris på. Såklart tycker inte alla om att fylla i enkäter, men det skadar inte att ge alla kunder en chans att tycka till om saker och ting. De som säger ja till att fylla i en enkät gör det ju för att försöka göra en skillnad. Alla kunder har inte bara negativa saker att säga. Man kan även få positiv feedback med hjälp av en enkät.