Loggan är identiteten som syns

20 april 2020 william_eriksson

Oavsett vad man har för aktivitet eller rörelse vill man ju att folk ska hitta dit. Det kan vara en konsert, en mässa eller ett varuhus. Utan en tydlig och stor skylt som talar om att här är det, blir det anonymt och många kan missa det helt. Förargligt, eller hur? En egen logga har kanske kostat mycket pengar att ta fram, en grafisk designer har tagit fram just den font och text som blir unik för dig. Då krävs det också att man kommunicerar ut den. Det kan kan göra  genom att beställa frigolitskyltar. Materialet kan vara plexiglas, aluminium, trä och ett material som kallas Frigofoam. Det är loggan som bestämmer materialet, för att ge den rätta identiteten som man vill ska förmedlas.

 

Tillfälliga vepor eller permanenta skyltar

Ibland är det ett tillfälligt evenemang, en mässa, en konsert eller en kampanj. Det ska synas. Det ska märkas. Det ska till och med vara omöjligt att missa. Då har man lyckats. Tänk dig en konsert eller tävling som inte är tydligt utmärkt med flaggor och vepor. Den känns inte på riktigt, den blir anonym. En mässa som sker helt utan skyltmaterial, är märklig. Idag förväntar vi oss faktiskt att ett evenemang är tydligt skyltat.

 

Reklam för ditt företag dag och natt

Man kan se en stor och väl synlig skylt som en ständigt pågående reklam. Varje gång någon passerar, registreras skylten i minnet. Detta görs omedvetet i de flesta fall, men loggan finns ändå där. Budskapet är “Här finns jag, lägg namnet på minnet” och det är precis vad folk gör. En stor och tydlig skylt konkurrerar ut mindre och osynligare skyltar. Det blir förstahandsvalet, eftersom man ofta agerar ganska primitivt, följer instinkter och går på igenkänning. Man har ju sett den där loggan så många gånger, så produkten måste vara bra.

Fler nyheter